Celebrity novinarstvo – simbioza ili parazitizam?
Celebrity novinarstvo, svojevrstan fenomen (n)ovog doba, buknulo je nakon članka objavljenog u The New Yorkeru davne 1957.
Truman Capote donio je priču o tada vrlo popularnom Marlon Brandu.
Iako profiliranje, intervjui i priče o velikim Hollywoodskim zvjezdama nisu bile ništa novo, Hollywood je imao potpunu kontrolu nad sadržajem, pomno smišljajući i preoblikujući ono što će izaći u javnost.
Zbog toga je priča u kojoj Brando otvoreno govori o svojoj majci alkoholičarki i indiferentnom ocu, pa još k tome u novinama kao što je The New Yorker, imala nezapamćen odjek.
Čitatelji su poludjeli. Novine su se razgrabile. Rođen je novi oblik novinarstva.
Zlatno doba celebrity novinarstva
Do devedesetih – zlatnog doba celebrity novinarstva – pravila su bila svima jasna; novinari su potrebni zvijezdama, zvijezde su potrebne novinama, kao i ostalim rastućim medijima. Paparazzi fotografije prodavane su za nevjerojatne iznose od dvije do čak četrdeset tisuća dolara.
Agenti zvijezda držali su novinare u šaci, dok su novinari držali karijere zvijezda u šaci.
Svakome je bilo u interesu poštivati drugu stranu. Simbioza je, usprkos tu i tamo kojem skandalu, bila postojana. Naravno, izuzmimo iz jednadžbe gotovo nasilnu upornost tadašnjih paparazza.
Stvari su se počele komplicirati pojavom interneta.
Agenti više nemaju toliku kontrolu nad sadržajem koji dijele zvijezde, dok novinari, kao i ostatak javnosti, željno iščekuju gafove i sočne informacije iz života više ili manje obožavanih zvijezda.
Psihologija trača
Fascinantno je koliko nam naoko beznačajni tračevi daju privid moći.
Mnoga psihološka istraživanja ovaj, no i bilo koji drugi oblik trača povezuju sa osjećajem pripadnosti, podizanjem samopouzdanja jer, htjeli mi to priznati ili ne, informacija jest moć. Čak i kada je banalna kao, recimo, što je XY zvijezda pojela za doručak.
Informacije povezuju, pogotovo dok razbijamo led prepričavajući sitne i realno, nebitne priče o ljudima koji su nam nametnuti kao važni. ‘’Jeste li čuli…?’’ je rečenica koja nam otvara vrata prihvaćenosti, dok nam, s druge strane, lake teme odmiču misli od onih teških, ozbiljnih i suhoparnih.
No, ono što sakuplja klikove i začinjuje neobavezne razgovore uz kavu itekako pogađa one o kojima se piše. Za vječnost interneta ostaju svi krivi potezi koje ćemo mi, obični smrtnici zaboraviti za svega nekoliko sati. Manje je poznato da iste te teme pogađaju i novinare.
Novinari kao žrtve
Oni tako postaju svojevrsne kolateralne žrtve.
Simbioza između medija i javnih osoba je narušena.
Manjak medijske pismenosti javnosti, kao i upoznatosti sa procesima nastanka članaka, bombastičnih naslova ili TV priloga, celebrity novinarstvo danas čini dosta kompliciranim poslom na osobnom nivou. Mogućnost anonimnog komentiranja i huškanja dodatno komplicira situaciju.
Nije rijetkost da se upravo novinari razapinju zbog krivo prenesenih informacija, senzacionalizma, lažnih vijesti. I to upravo od strane onih koji o istim tim novinarima ovise – javnih osoba.
Kakva je stvarna situacija u svijetu celebrity novinarstva i novinarstva uopće? Što se zapravo događa i tko je u pravu a tko u krivu, radi li se o simbiozi ili parazitizmu, možeš saznati ako pogledaš Točno u podne s Marcelom Kokot koja je ugostila Ines Madunić, novinarku Gloria Glam.
Priključi se njihovoj inicijativi #nebacajhejtbudigrejt
Autor: Eva Požar